“Onze grootste publiekstrekker onthaalde het eerste publiek” - Emilie Gordenker, directeur Mauritshuis.
“We hebben altijd gezegd dat we binnen budget en op tijd de verbouwing af zouden ronden. En dat is gelukt. Op de heropening op 27 juni heeft Koning Willem Alexander op symbolische wijze ons beroemdste schilderij, het Meisje met de parel welkom geheten. Niet nadat ze, begeleidt door ruiters van de Cavalerie Ere-Escorte, het Residentie Orkest en een fanfare in een gigantische kist bovenop het dak werd gehesen. Waarna ze al koordansend op 30 meter hoogte een spannende oversteek maakte naar de nieuwe Royal Dutch Shell Vleugel. Voor de gastdames en –heren was er een bijzondere broche van de bekende ontwerper Jan Taminau. Bij het grote publiek bekend dankzij zijn ontwerp voor de jurk van Maxima tijdens de inhuldiging. Ik mocht op deze dag ook een jurk van zijn hand dragen. Een koninklijker opening hadden we onszelf niet kunnen wensen”.
1 2 3
“Op Koningsdag heeft iedereen het bij ons over het ‘Mauritshuisspeldje” - Nelleke de Kruik, Vriend van het Mauritshuis.
“Als Vriend van het Mauritshuis had ik het voorrecht een preview te krijgen vlak na de verbouwing. Samen met mijn zoon wacht ik in de zon voor het Mauritshuis tot we naar binnen mogen. Dan merkt mijn zoon iets op. Dat ik mijn ‘Mauritshuisspeldje’ niet op heb. Pas als ik om mij heen kijk, valt mijn oog op het koninklijke lintje van een andere bezoeker en valt ook het kwartje. Voordat ik er iets van kan zeggen, staan we in de nieuwe ontvangsthal en worden we overdonderd door het licht en de ruimte. Ondanks deze vernieuwing heeft het museum niet aan intimiteit ingeboet met zijn authentieke zalen. Het vernieuwde Mauritshuis heeft er een ‘vriend’ bij in de persoon van mijn zoon. En wij hebben er thuis een nieuw begrip bij wat elk jaar rond Koningsdag weer terug zal komen: het Mauritshuisspeldje”.
1 2 3
“Het Meisje met de parel was niet alleen ontroerend maar ook verrassend” – Jean Webb, bezoekster van het Mauritshuis.
“Ons bezoek aan het vernieuwde Mauritshuis was een unieke ervaring. Voordat we aan de tentoonstelling begonnen, hebben we geluncht in de prachtige brasserie. Heerlijk eten en vriendelijke bediening waren de opmaat naar een boeiende tocht door het Mauritshuis. Deze werd echt bijzonder door de persoonlijke begeleiding en verhalen over de historische achtergrond van het Mauritshuis van Hoofd Marketing Koen Brakenhoff. Meteen in het oog sprongen de prachtige kleuren van de ruimtes, die een fraai decor vormen voor de schilderijen. De kleinere elegante ruimtes maken de kunstwerken makkelijk te zien en bestuderen. Maar het onbetwiste hoogtepunt was toen we oog in oog stonden met het Meisje met de parel. Koen vertelde dat de parel waarschijnlijk geen natuurlijke parel is - daar is deze namelijk veel te groot voor – maar een imitatieparel. Ik verheug me nu al enorm op mijn volgende bezoek aan Nederland en het Mauritshuis.”
1 2 3
Opening
Mauritshuis: Het Gebouw
“Het verhaal van het Mauritshuis heeft weer een nieuw hoofdstuk” - Quentin Buvelot, hoofdconservator Mauritshuis.
“Het Mauritshuis is behalve om zijn collectie topstukken van oude meesters ook zeer geliefd om zijn architectuur. Het gebouw is immers een hoogtepunt van het Hollands Classicisme. De heropening was een uitgelezen moment om een tentoonstelling in te richten over de rijke geschiedenis van het iconische gebouw, van 17de-eeuws woonhuis tot museum, maar ook over de verschillende bewoners en gebruikers door de eeuwen heen. Het verhaal werd verteld aan de hand van onder meer schilderijen, tekeningen, prenten en gebruiksvoorwerpen. Een uniek bruikleen was afkomstig van Paleis Huis ten Bosch, de toekomstige residentie van onze koning. De geschiedenis van het gebouw heeft een nieuw hoofdstuk gekregen met de toevoeging van de Royal Dutch Shell Vleugel. Het Mauritshuis heeft in deze vleugel een aparte tentoonstellingsruimte gekregen. De eerste tentoonstellingen hebben reeds laten zien welke mogelijkheden deze ruimte biedt doordat toonaangevende vormgevers er telkens een andere sfeer weten te creëren.”
Aantal bezoekers
141.272
Titiaan in de Galerij
“Venus verrijst uit de zee is perfect op haar plaats in Galerij Prins Willem V” – Michael Clarke, Directeur Scottish National Gallery.
“Bij de Scottish National Gallery waren we zeer opgetogen om ons meesterwerk van Titiaan, Venus verrijst uit de zee, in bruikleen te geven aan het Mauritshuis. Ons schilderij had niet beter op zijn plaats kunnen zijn dan in de Galerij Prins Willem V. Het is precies het soort doek dat Willem V voor zijn galerij gewenst zou hebben. Geschilderd rond 1520, verbeeldt het Venus, de godin van de liefde. Volgens de klassieke mythologie werd ze gemaakt toen de genitaliën van Uranus, afgesneden door zijn zoon Chronos, in zee werden geworpen. Venus werd weggeblazen over de zee door Zephyr, totdat ze aan land kwam in Paphos op Cyprus. In Edinburgh kijken we op onze beurt enorm uit naar de bruikleen van het exquise schilderij Het puttertje van Carel Fabritius uit het Mauritshuis. Een klein schilderij, maar voor ons van grote betekenis.”
Aantal bezoekers
8.351
Inkomsten (bedrag x €1.000,-)
Totaal baten €13.264
Sponsorinkomsten
€1.570
Subsidie
€5.132
BankGiro Loterij
€2.292
Overige inkomsten
€1.289
Entreegelden
€2.981
Corporate jaarverslag
Samenvatting
Communicatie